Marknadsföringsstrategi – Influence marketing

Har du ett företag är det också viktigt att ha en bra marknadsföringsstrategi. Att ha en marknadsföringsstrategi innebär helt enkelt att du inte gör oplanerade marknadsföringsinsatser här och där. Istället har du en noga uttänkt plan. I den planen bör det ingå vad du vill uppnå med dina marknadsföringsinsatser samt hur du ska ta dig mot det målet. För att du ska uppnå dina mål gäller det att hitta rätt samarbetspartners, så kallad influencer marketing används för att hitta rätt samarbeten idag. Influencer marketing är ett effektivt sätt att nå specifika kundgrupper eftersom man ofta använder sig av en enskild influencer. En influencer kan vara en idrottsman, en populär bloggare eller en stjärna på Youtube. Kort sagt är det helt enkelt någon som har ett stort inflytande över sin publik. Fördelen med det är att du enkelt kan nå en attraktiv kundgrupp med din produkt. Det gäller bara att vända sig till rätt sorts influencer. Säljer du till exempel träningskläder kan en känd idrottare vara precis rätt, medan en teknikbloggare passar bättre om du säljer mjukvara.

(Visited 19 times, 1 visits today)